Vanmorgen, het is nog vroeg, de ochtendmist omhult de weg van ons huis naar het station. Ik kom, mijn fiets aan de hand, het huis uit, de warme bakker even verder lonkt. Er staat een mevrouw met een hond voor mijn deur, ze blijft met opzet staan, want haar hond, die wil duidelijk verder. Ze knikt naar mij, en lacht een beetje verlegen. Ik knik vriendelijk terug en wacht tot ze gezegd krijgt wat ze wil zeggen.

“Mevrouw, mag ik u iets vragen? Hier stond toch een tijdje geleden een gitaar voor uw raam hé? En een smurfje dat trompet speelt? Die gitaar staat er niet meer hé? En ik dacht dat die smurf ook was verdwenen, maar nu zie ik hem weer staan. Verkoopt u die soms, die smurf? Ik verzamel namelijk smurfen voor de kindjes.”

Ik moest haar teleurstellen, want die smurf, die kreeg onze trompettist van oma, dus de sentimentele waarde is te groot. Maar ik was ongelooflijk gecharmeerd. Ons projectje lijkt aan te slaan. Ik zie inderdaad vaak mensen halt houden voor ons huis, kijken, glimlachen en genieten…

Maar u bent natuurlijk niet mee… Want in tegenstelling tot wat ik van plan was heb ik de eerste editie van ons nieuwe projectje Etalage at Home zomaar laten voorbijgaan zonder een bespreking alhier. Hoog tijd om in te halen.

Henri en ik gaan bij een aantal belangrijke en minder belangrijke gebeurtenissen bij ons, in onze geliefde stad of elders in de Grote Wereld, het raam op het gelijkvloers aan de straatkant omtoveren tot een etalage. Het thema van de eerste editie was Jazz in ’t Park. Een gitaar, een podium, musicerende mannekes, publiek, een ijskar met parasol vormden de kleurrijke figuren in ons eerste decor. Wordt vervolgd, hopelijk de volgende keer mét foto en bespreking.

Ik herhaal het nogmaals, onze stad is een dorp.

En dan heb ik het nog niet over die zalige zonovergoten rommelmarkt aan de overkant van de straat, waar we een cool skatebord mét stuur op de kop tikten, een mini rubikubus (o, nostalgie!), twee tasjes die uit de Mokabon lijken weggelopen en een surprise voor vijftig cent (rommel for life, een fantastisch initiatief van 3 übercoole jonge gasten, de opbrengst gaat naar Muisic for life), dat een hartlsagmeter bleek te zijn. Astemblieft!

Advertenties